Speluitleg – Dynamische Bingo
Verkorte uitleg:
Bepaal je bingonummers door op de spelfoto x- en y-coördinaten te kiezen
waarvan jij denkt dat dit de juiste locaties zijn om de bal te plaatsen. Jij
bepaalt zelf – op basis van je eigen inzicht, kennis, vaardigheid en snelheid –
waar de ballen op het speelveld thuishoren. De ballen zijn op de spel foto
namelijk niet zichtbaar, dus je baseert je keuze op de volledige spelsituatie
zoals afgebeeld. Gebruik je vermogen om logisch te redeneren en nauwkeurig waar
te nemen om de juiste posities te bepalen. Inzicht, kennis en vaardigheid
spelen een belangrijke rol.
De gekoppelde bingonummers die op de x- en
y-coördinaten van de spelfoto zichtbaar worden, kunnen vooraf worden geoefend.
Winnen hangt af van je kennis, vaardigheid of snelheid – niet van willekeurige
trekkingen. Je kunt je bingolot hierop afstemmen en zo overwegende invloed
uitoefenen op de uitkomst. Deelnemers krijgen blanco bingokaarten dus
zonder vooraf ingevulde bingonummers. Deze vullen zij vóór het spel zelf in met
nummers naar keuze, op basis van het oefenen, eigen inzicht, ervaring en strategie.
Onder elke pixel van de speel foto verschijnen en
bewegen de bingoballen op een unieke manier. Het tijdsverloop onder elke pixel
verloopt nét iets sneller of trager dan op andere plekken. Deze verschillen
zijn soms minimaal, maar de exacte pixel positie bepaalt de volgorde en
snelheid waarin de nog deelnemende bingoballen verschijnen.
Hoe langer je wacht met het kiezen van een nummer, hoe
vaker de reeks van nog deelnemende ballen zich binnen de tijdseenheid herhaalt.
Elke pixel activeert dus een andere reeks deelnemende ballen, ook in een andere
volgorde.
Het is aan de speler om — door te oefenen — te
ontdekken welk patroon en welke snelheid horen bij welke coördinaten. Zo kan de
speler tijdens het spel strategisch en adequaat reageren.
Ook zonder uitgebreide oefening kun je overwegende
invloed uitoefenen op het spel door tijdens het spel op het scherm in de zaal
te kijken naar je zelfgekozen x-y-coördinaten (je locatie) en op het juiste
moment “STOP” te roepen of op de aanwezige stopknop te drukken.
Daarmee bepaal je direct je bingo nummer. Niet geroepen en ook niet gedrukt?
Geen probleem. Als de jury – met zijn of haar expertise, vaardigheid of
snelheid – tot exact dezelfde coördinaten komt, binnen dezelfde tijd én met
hetzelfde nummer als jij, dan heb je alsnog een winnend nummer.
Uitgebreide uitleg:
Het spel speelt zich af op een afbeelding die fungeert als speelveld. Deze
afbeelding wordt visueel "ingetrokken" of geladen als spel foto,
waarbij elk kleine pixel op de afbeelding (een zogeheten x-y-coördinaat) is
gekoppeld aan één of meerdere bingonummers en een rol speelt in het verloop van
het spel. De afbeelding zal in de zaal op een groot scherm zichtbaar zijn voor
alle bingo spelers.
x- en y-coördinaten op de foto zijn getallen die
aangeven waar een punt zich precies bevindt op die afbeelding.
• x-coördinaat: geeft de horizontale positie aan (van links naar rechts).
• y-coördinaat: geeft de verticale positie aan (van boven naar beneden).
Denk aan een plat vlak als een soort raster:
• Het punt linksboven op een afbeelding is meestal (x=0, y=0).
• Als je naar rechts gaat, wordt x groter.
• Als je naar beneden gaat, wordt y groter.
Deze coördinaten worden vaak gebruikt om iets op een vaste plek op een
afbeelding te plaatsen, zoals een knop, een symbool of een getal in een spel.
Voorbeeld: x: 397 y: 348 betekent je muis staat 397 pixels van links, en 348
pixels van boven.
Elke x-y-coördinaat op deze afbeelding is via een formule gekoppeld aan één of
meerdere deelnemende bingonummers. Dus alleen de nummers die op dat moment nog
actief zijn in het spel worden aan coördinaten gekoppeld. Ook is elk nummer
weer apart gekoppeld aan een tijdseenheid (seconden).
Deze seconden gaan iets langzamer naderhand je meer naar het hart van de spel
foto gaat en hoe meer verwijderd van het hart hoe sneller de seconden gaan en
daarmee ook de bingobal die gekoppeld is aan die locatie en tijd. De
tijdklok loopt continu door en herhaalt zich telkens van 0 tot 300 seconden.
Bingoballen bewegen over het speelveld en worden dus geactiveerd op basis van
de tijd formule die geldt voor hun locatie. Hierdoor ontstaan er dynamische
bewegingen die steeds langzamer worden richting het midden van het beeld, en
sneller naar de randen toe.
Het unieke aan dit spel is dus dat de tijd anders verloopt op verschillende
plekken van het speelveld:
• Hoe dichter een coördinaat zich bij het hart van de afbeelding bevindt, hoe
langzamer de tijd daar verstrijkt.
• Hoe verder een coördinaat van het midden ligt, hoe sneller de seconden
doortellen.
Deze verschillen in tijdsverloop beïnvloeden hoe snel de bijbehorende bingo
ballen over het scherm bewegen en verschijnen. Ballen die verder van het midden
liggen bewegen sneller in het spel. Richting het midden van de afbeelding
worden de bewegingen juist iets trager.
De speler kan van tevoren oefenen op zijn pc, tablet of telefoon – gewoon thuis
of op locatie (in de zaal). Hij bepaalt zelf op welke x- en y-coördinaten de
ballen volgens hem op het speelveld thuishoren.
Op de spelfoto zijn de ballen namelijk niet zichtbaar. Gebruik je eigen
inzicht, kennis en vaardigheid om de juiste posities te bepalen, op basis van
de totale spelsituatie op de afbeelding.
Aan de hand van die coördinaten schat de speler in hoe snel de ballen die op
zijn bingoformulier staan aan de beurt komen om door de jury gekozen te worden.
Lukt het niet om op tijd te stoppen bij het juiste nummer, dan wacht de speler
tot het nummer opnieuw verschijnt om vervolgens ‘STOP’ te roepen of actief op
de rode stopknop te drukken.
De balpositie van de speler wordt bepaald aan de hand van x- en y-coördinaten en de verstreken tijd, en vergeleken met de gekozen positie en verstreken tijd van de jury. De tijdsduur waarin het x-y-bingo nummer op de afbeelding zichtbaar is, is gekoppeld aan een tijdseenheid in seconden — tot op milliseconden niveau.
Het tijdsverloop en de daaraan gekoppelde
zichtbaarheid van de bingo nummer op het speelveld varieert afhankelijk van de
afstand tot het hart van de spelfoto:
• Hoe dichter een coördinaat zich bij het hart van de afbeelding bevindt, hoe
langzamer de tijd daar verstrijkt.
• Hoe verder een coördinaat van het hart ligt, hoe sneller de seconden
doortellen.
Dit beïnvloedt direct de animatie en het gedrag van de bijbehorende bingobal en
nummers op die locatie (x-y-coördinaten).
De bingoballen worden door de jury over het speelveld bewogen, waarbij de
activatie plaatsvindt op basis van een tijds formule die geldt voor hun
locatie. Hierdoor ontstaan er dynamische bewegingen die steeds langzamer worden
richting het midden van het beeld, en sneller naar de randen toe. Het spel
verloopt dus in real time, aangestuurd door een timer en een animatie systeem
dat de beweging en het tempo van de bingoballen regelt volgens bovenstaande
principes.
De jury begint de ronde. Denk je dat jouw x-y- coördinaten en de daaraan gekoppelde
bingonummers snel aan de beurt komen? Let dan goed op de jury en op het scherm.
Zodra een nummer op je bingokaart verschijnt, roep je op tijd:
"STOP!" Ben je te laat? Geen stress! De gekoppelde tijd klok loopt
door en het verschijnen van de participerende nummers begint constant opnieuw.
Je krijgt een nieuwe kans wanneer het nummer weer in beeld komt. Roep dan
alsnog op tijd "Stop!" Timing is dus belangrijk!
Ook al heb je vooraf niet goed geoefend dan nog kan je gewoon inschattingen
maken welke ballen aan de beurd komen door goed te kijken en ze op tijd te
stoppen door "STOP!" te roepen of op de aanwezige RODE stopknop in de
zaal te drukken. Door goed op de tijd te letten en ermee te spelen, krijg je
steeds beter inzicht in wanneer welke bingobal zal verschijnen. Zo ontwikkel je
gevoel voor het spelverloop en verbeter je je timing en nauwkeurigheid.
Spelers bepalen zelf hun bingonummers
Hoewel voorgeprinte bingokaarten het vaardigheids element met overwegende
invloed in het spel niet aantasten – aangezien deelnemers nog steeds vooraf in
de zaal kunnen oefenen met de verkregen voorgeprinte nummers – is er een extra,
ultieme dimensie van overwegende invloed toegevoegd aan het spel: deelnemers
krijgen blanco bingokaarten — dus zonder vooraf ingevulde bingonummers. Deze
vullen zij vóór het spel zelf in met nummers naar keuze, op basis van het
oefenen, eigen inzicht, ervaring en strategie.
Deelnemers kunnen vooraf via de website oefenen en zelf hun bingonummers kiezen
door deze te koppelen aan x- en y-coördinaten, rekening houdend met de
tijdsduur van het koppelen op de locatie waarvan zij verwachten dat ook de jury
die zal kiezen.
Dit maakt het spel strategisch: de deelnemer moet nadenken over welke nummers
kansrijk zijn. De invulling van de kaart wordt daarmee een essentieel onderdeel
van de prestatie en sluit perfect aan bij het begrip vaardigheid.
Indien de speler liever vooraf ingevulde bingokaarten wenst, dan is dat
uiteraard mogelijk. Met de vooraf geprinte bingonummers op de bingokaart
kunnen spelers ook oefenen om te bepalen onder welke coördinaten deze nummers
op het speelveld verschijnen en hoe snel ze aan de beurt komen. Vooraf geprinte
nummers ruilen voor een ander kaart? Natuurlijk! Kies de kaart met nummers die
het beste bij jouw strategie passen.
Het spel draait om inzicht en het maken van keuzes
Spelers moeten vooraf keuzes maken, zoals: welke x-y-coördinaten zijn logisch?
Welke patronen lijken kansrijk?
Inzicht, timing & inschatting, Actieve deelname en strategie:
Inzicht in het Spelmechanisme - Beïnvloeding van het Spelverloop door de
Speler. Bij Dynamische Bingo heeft de speler actieve overwegende invloed over
wanneer de nummers stoppen door op tijd “STOP!” te roepen of op de stop knop te
drukken. Dit is geen passief wachten op een willekeurig getrokken nummer, maar
een bewuste, strategische handeling die de uitkomst overwegend beïnvloedt.
• In Dynamische Bingo is de speler dus niet passief. De speler moet actief
deelnemen door de locatie van de nummers in te schatten op de afbeelding (het
speelveld). De bingokaart is dus niet alleen een kaart met nummers, maar een
hulpmiddel waarmee jij strategisch kunt anticiperen en reageren op het verloop
van het spel.
• De speler heeft invloed op de timing: zodra een nummer op de kaart
verschijnt, moet de speler op tijd roepen ("STOP!") of op de stop
knop drukken. Dit vereist niet alleen snel reageren, maar ook een zekere mate
van inschatting van het moment waarop de nummers zullen verschijnen,
afhankelijk van hun locatie in het speelveld.
Timing en Inschatting:
• Het feit dat het tijdsverloop op het speelveld varieert afhankelijk van de
locatie (dichter bij het midden of de randen van de afbeelding) is een
technisch kenmerk van het spel dat de speler moet begrijpen en rekening mee
houden. Het verschil in tijdsverloop beïnvloedt het tempo van het spel.
•De speler moet inschatten waar en wanneer een nummer zal verschijnen, wat een
niveau van vaardigheid vereist. Spelers moeten zich bewust zijn van hoe snel de
bingoballen zich bewegen op basis van waar de nummers zich bevinden. Dit
vereist strategisch denken en een zekere vaardigheid in het inschatten van de
snelheid en het tijdstip waarop de ballen verschijnen. Dit voegt een element
van vaardigheid toe, omdat spelers niet alleen wachten op nummers, maar actief
de dynamiek van het spel moeten beïnvloeden Tactisch reageren op de tijd en
locatie van de nummers voegt een gedragsmatige vaardigheid toe, die typisch is
voor een vaardigheidsspel.
• Het idee dat de speler zijn of haar strategie moet afstemmen op de dynamiek
van de tijd (de snel of langzaam bewegende ballen) laat duidelijk zien dat
beheersing van de omstandigheden en snel beslissen een cruciaal onderdeel van
het spel is, wat het een vaardigheid maakt.
• Het verschil in tijdsverloop (sneller aan de randen, trager richting het
midden) beïnvloedt het tempo van het spel. Dit maakt het niet alleen
afhankelijk van het verschijnen van nummers, maar van de interactie van de
speler met het tempo en de beweging van de bingoballen. Tactisch reageren op de
tijd en locatie van de nummers voegt een gedragsmatige vaardigheid toe, die
typisch is voor een vaardigheidsspel.
• Het idee dat de speler zijn of haar strategie moet afstemmen op de dynamiek
van de tijd (de snel of langzaam bewegende ballen) laat duidelijk zien dat
beheersing van de omstandigheden en snel beslissen een cruciaal onderdeel van
het spel is, wat het vaardigheidsspel maakt.
Het Spel Verloopt in Realtime en vereist Actieve Deelname:
• Realtime spelverloop betekent dat de speler constant alert moet zijn. Het
verschijnen van de nummers is afhankelijk van de tijdsduur, gekozen locatie op
het speelveld en de dynamiek van de bewegende ballen.
• Het beheren van tijd en locatie is dus essentieel. Het vereist kennis,
vaardigheid, snelle reacties, en nauwkeurige inschattingen van de speler.
Systeem van Betrokkenheid:
• De combinatie van actieve deelname via een bingokaart en de visuele en
tijdsgebonden dynamiek die het spel kenmerken, maakt het onderscheidend van
traditioneel bingo. Terwijl de spelers bij traditioneel bingo puur afwachten
welke ballen getrokken worden, zorgt dit systeem ervoor dat ze continu
strategisch moeten reageren, wat typerend is voor een vaardigheidsspel.
Strategisch Spelen en Planning:
• Omdat de ballen sneller bewegen aan de randen van het speelveld, en trager
richting het midden, moet de speler niet alleen snel reageren, maar ook
nadenken over waar de nummers zich bevinden en wanneer ze gaan verschijnen. Dit
vraagt om zowel planning als snelle besluitvorming, wat de definitie van
vaardigheid weerspiegelt.
Trainbaarheid en verbetering
• Spelers kunnen door oefening, thuis of in de zaal beter worden in het
analyseren van de voetbalbewegingen en het inschatten van de balpositie.
Oefening maakt dus succesvoller, wat een belangrijk kenmerk is van een
vaardigheidsspel. Oefen dus flink om visuele patronen te herkennen en om op
bepaalde tijdstippen te reageren, bepaal jouw tactiek!
Gedrag van de speler en beïnvloeding van het spel:
• Vaardigheid, kennis en strategie zijn bepalend zijn voor het resultaat van
het spel. Hierbij heeft de speler de mogelijkheid om de uitkomst overwegend te
beïnvloeden door eigen handelen, en strategisch in te grijpen.
Bij Dynamische Bingo:
• De speler heeft controle over de timing door op de juiste momenten te roepen
("STOP!") of om de rode stopknop in te drukken.
• De speler moet inzicht hebben in de beweging van de bingoballen op basis van
hun positie op het speelveld en de tijdsverhouding (langzaam of snel).
• De speler is dus actief betrokken bij de uitkomst van het spel door het
juiste moment van actie te kiezen, wat de uitkomst direct overwegend
beïnvloedt. De keuze van de speler om op tijd te stoppen heeft directe invloed
op het resultaat.
Dit maakt Dynamische Bingo een vaardigheidsspel, volgens de wettelijke
maatstaven. De speler heeft overwegend invloed en controle over het
spelverloop en het eindresultaat, omdat hij het spel niet afwacht, maar actief
de uitkomst bepaalt door op strategische momenten in te grijpen.
Rode "STOP!" knop
•Het introduceren van een draadloze rode knop, waarop een willekeurige
bingo-speler mag drukken om het moment van "STOP!" te
bepalen, versterkt het vaardigheids element van het Dynamische Bingo-concept
aanzienlijk.
•Deze toevoeging brengt een ultieme extra dimensie van vaardigheid en
interactie met zich mee, en onderstreept nog duidelijker dat spelers
overwegende invloed hebben op de uitkomst van het spel. Dit versterkt het
vaardigheidsaspect van het spel:
Verhoogde Interactiviteit en Spelers Betrokkenheid:
• Door de mogelijkheid te bieden om actief in te grijpen via de draadloze
RODE "STOP!" KNOP, krijgen spelers de directe overwegende
controle over de uitkomst van het spel. Het feit dat een willekeurige speler
het moment kan bepalen wanneer de tijd stopt, maakt het spel dynamischer en
vereist een zekere mate van anticipatie en scherpzinnigheid van de speler.
• Spelers moeten niet alleen de snelheid en de locatie van de bingoballen in de
gaten houden, maar ook het juiste moment kiezen om te drukken. Dit verhoogt de
vaardigheidseisen omdat de speler zich moet aanpassen aan de bewegingen van de
ballen en moet anticiperen op wanneer deze het juiste nummer zullen aantikken.
Tijdselement en Spanning:
• Het gebruik van de "STOP!" knop introduceert meer
spanning, wat de snelheid en het tijdselement van het spel verder vergroot. Het
spel wordt nog meer voorspelbaar, omdat het drukken van de knop een belangrijk
element toevoegt. Dit vereist van de speler een grotere reactiesnelheid en
besluitvaardigheid.
• Het maken van de keuze om de knop in te drukken voegt een extra laag van
spanning en gedragsbeïnvloeding toe, omdat de speler verantwoordelijk is voor
het juiste moment om het tijdsverloop te stoppen.
Bevordering van Behendigheid en Strategie:
• De speler moet niet alleen afwachten, maar moet ook strategisch plannen
wanneer en waarom hij of zij zou willen stoppen (door de knop in te drukken).
Dit vergt zelfvertrouwen, tijdige beslissingen, en vaardigheid in het herkennen
van het juiste moment, wat een actieve overwegende invloed heeft op het
eindresultaat.
• Omdat de knop willekeurig door een speler mag worden ingedrukt, kan het het
idee van samenwerking en teamwerk aanmoedigen, wat ook een sociale en
strategische dimensie toevoegt aan het spel.
Geen Toeval:
• De knop zorgt ervoor dat het spel nogmaals niet afhankelijk is van toeval.
Het moment van drukken wordt gekozen door spelers, de uiteindelijke keuze om te
drukken is een beslissing die de spelervaring beïnvloedt. Dit legt meer nadruk
op de vaardigheid van de spelers om goed in te schatten wanneer de juiste tijd
is om in te grijpen.
• Het feit dat de speler de controle heeft over de snelheid van het spel door
het drukken van de knop maakt dit gedragsmatig beïnvloedbaar en benadrukt het
vaardigheids element van het spel. Alle spelers hebben dezelfde mogelijkheden
om hun vaardigheid te benutten en de uitkomst overwegend te beïnvloeden.
• Iedereen, de speler en ook de jury, plaatsen op dezelfde afbeelding de
ballen. Daardoor is het overwegend invloed op het spel bij goed spelen
100%.
Ons bingo concept kwalificeert juridisch als een vaardigheidsspel.
Juridisch gezien sluit het systeem van het (vooraf) kiezen van bingonummers op een speelveld — waarbij zowel de spelers als een jury, op basis van eigen inzicht, kennis, vaardigheid en snelheid, de nummers bepalen — het zelf noteren van de gekozen nummers op de bingokaart, in combinatie met het roepen van 'STOP' en het gebruik van een stopknop, toeval volledig uit. Dit onderstreept het actieve en vaardigheidsgerichte karakter van het spel. De aanwijzing van de winnaars geschiedt niet door enige kansbepaling; deelnemers oefenen een overwegende invloed uit op de uitkomst van het spel.
De spelstructuur is vooraf zowel juridisch als speltechnisch getoetst aan de relevante wet- en regelgeving, waaronder de criteria zoals uiteengezet in de Leidraad beoordeling kansspelen van de Kansspelautoriteit. Het aanwezige vaardigheid element is objectief en aantoonbaar geborgd en oefent een overwegende invloed uit op de uitslag van het spel. Daarmee valt het spel niet onder de definitie van een kansspel in de zin van de Wet op de Kansspelen en dus buiten de reikwijdte van deze wet.
Vergelijking met andere vaardigheid spellen:
Het spel is vergelijkbaar met vaardigheid spellen zoals sjoelen of darten, waarbij de speler niet alleen afhankelijk is van een vaste set regels, maar de uitkomst mede bepaalt door actieve deelname, inzicht en snelheid. Het feit dat er bovendien een jurybeoordeling is gekoppeld aan het bingo concept, sluit het – al afwezige – kanselement nogmaals definitief uit.
Het bepalen van een positie op het speelveld en het plaatsen van ballen om nummers toegekend te krijgen door een jury, is vergelijkbaar met hoe een jury het mooiste ontwerp of de beste kleurplaat kiest tijdens een georganiseerde wedstrijd.
Hoewel het toeval hierbij geen rol speelt, maakt iedereen die meedoet evenveel kans om te winnen — zolang de jury zijn of haar ontwerp of kleurplaat het mooist of best vindt.
De jury velt dit oordeel op basis van eigen inzicht, kennis en vaardigheid, net zoals bij het kiezen van een positie op het speelveld en de daaraan gekoppelde bingonummers: kiest de jury jouw gekozen positie met de bijbehorende nummer(s), dan win jij.